119

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی

مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور جامعه دانشگاهی، در سالن اجتماعات شهید دکتر علیمحمدی دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه، سخنان خود را با درود به پیشگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، آرزوی طول عمر باعزت برای ولی امر مسلمین جهان و با درود و سلام به پیشگاه همه شهدا به ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی آغاز کرد و اظهار داشت: در سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داریم، یاد و خاطره همه حماسه‌سازان و شهدای گرانقدر و همچنین سالروز بصیرت و میثاق امّت با ولایت را گرامی می‌داریم.

وی در ادامه، ضمن خیرمقدم به همه حاضرین به ویژه سردار شاه‌ویسی و مادر گرانقدر شهید مدافع حرم شهید حمزه کاظمی یادآور شد: در سالروز میلاد با سعادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، به مقام شامخ همه مادران به ویژه مادران شهدا ادای احترام می‌کنیم.

دکتر احمدی در ادامه، در باب فداکاری‌ها، دلاوری‌ها و بصیرت و فرماندهی شهید سلیمانی مباحثی را مطرح کرد و اظهار داشت: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) با آن عظمت و مقام والا بعد از شنیدن خبر شهادت مالک اشتر فرمود: «انّا لله و انّا الیه راجعون، و الحمد‌لله ربّ العالمین، اللّهم انّى احتسبه عندک فانّ موته من مصائب الدّهر، رحم‌الله مالکا فلقد اوفى عهده، و قضى نحبه، و لقى ربّه...؛ ما از خدا هستیم و بسوى او باز مى‌گردیم، و ستایش خداوندى را سزاست که پروردگار جهانیان است، بار خدایا من مصیبت اشتر را نزد تو بشمار مى‌آورم، زیرا مرگ او از سوگ‌هاى روزگار است، خدا مالک را رحمت فرماید که به عهد خود وفا کرد، و مدتش را به‌پایان رسانید، و پروردگارش را ملاقات کرد...». این توصیف و کلام مبارک حضرت امیرالمؤمنین(ع) امروز در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی صدق می‌کند.

دکتر احمدی یادآور شد: شهید سلیمانی کسی است که دشمنان هم از ایشان به بزرگی یاد می‌کنند، ژنرال آمریکایی «استنلی مک کریستال» به تمجید از شهید سلیمانی پرداخته است. «مئیر داگان» رئیس سابق موساد درباره سردار سلیمانی گفته بود: او کسی است که من از نظر سیاسی به آن، باهوش می‌گویم.

جمهوری اسلامی ایران ضلع جدیدی در هندسه قدرت جهانی تعریف کرده است

رئیس دانشگاه، شهید سلیمانی در نگاه رهبری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مقام معظم رهبری در وصف شهید سلیمانی فرمودند: «جهادش جهاد بزرگی بود، خدای متعال شهادت او را هم شهادت بزرگی قرار داد». «موفق الربیعی» وزیر سابق امنیت ملی عراق گفته: قطعاً قوی‌ترین مرد در عراق، شهید سلیمانی است.

دکتر احمدی یاد و خاطره همه شهیدان به ویژه شهدای مدافع حرم را گرامی داشت و افزود: شهدای مدافع حرم مانند شهید حججی عزیز با شهادت خود اتفاق و حماسه عظیمی در کشور ایجاد کردند.

وی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز به برکت خون شهدا، یک ضلع جدیدی در هندسه قدرت جهانی تعریف کرده و یک ابر قدرت است که از امنیت سلبی و ایجابی بسیار بالایی برخوردار است و به برکت خون شهید سلیمانی و شهدای گرانقدر این سرزمین هیچکس نمی‌تواند نگاه چپ به سرزمین ما داشته باشد.

رئیس دانشگاه یادآور شد: شهادت شهید سلیمانی با نقشه شیطان بزرگ آمریکا رقم خورد و شهادت سردار دلها وفاق و انسجامی بی‌نظیر را در کشورمان ایجاد کرد.

دکتر احمدی در پایان سخنانش، شهادت صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت و افزود: شهادت العاروری از افتخارات بزرگ محور مقاومت بود.

در ادامه سردار رضا شاه‌ویسی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و همچنین سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با قدردانی از ریاست دانشگاه و همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، در سخنانی اظهار داشت: حاج قاسم حقیقتاً اهل اخلاص بود و برای خدا کار می‌کرد.

وی افزود: حاج قاسم یک فرد روستایی بوده که در دوره ابتدایی برای کار به کرمان می‌آید؛ در کرمان دیپلم می‌گیرد و همان‌جا با یک روحانی آشنا می‌شود و مسائل انقلاب را از ایشان یاد می‌گیرد. حاج قاسم سلیمانی به سردمدار نیروهای انقلابی علیه رژیم طاغوت در کرمان تبدیل می‌شود. بعد از انقلاب اسلامی حاج قاسم سه گردان تشکیل و آموزش می‌دهد و در آن روزها جنگ هم هنوز رخ نداده بود.

سردار شاه‌ویسی بیان کرد: تا زمانی که جنگ کردستان شروع می‌شود و ایشان به عنوان فرمانده ارومیه منتخب می‌شود و آن سه گردان را به کار می‌گیرد. سازماندهی نیروهایی که از آذربایجان غربی به کردستان اعزام می‌شدند با حاج قاسم بود و آرام آرام به شهر مهاباد مسلط شدند. سپس سازمان یگان رزم سپاه پاسداران تشکیل شد و عملیات‌هایی مانند شکست حصر آبادان انجام گرفت.

وی افزود: حاج قاسم در منطقه سیستان و بلوچستان هم کارهای بزرگی انجام داد و تمام ارگان‌های عمرانی را وارد کار کرد؛ از قاچاق مواد جلوگیری کرد و توانست مشکل مردم را حل کند.

سردار شاه‌ویسی ادامه داد: وقتی که جنگ سوریه و بحث داعش آغاز شد، حدود ۵۶ هزار نفر از نیروهای بعثی با داعش ارتباط برقرار کردند. اوضاع سوریه هم بد بود و داعشی‌ها به عراق آمدند و موصل را گرفتند.

این فرمانده دفاع مقدس تصریح کرد: حاج قاسم مسئولیت فرماندهی نیروهای قدس در عراق و سوریه را بر عهده گرفت و نیروهای مردمی سوریه و عراق را علیه داعش مسلح کرد و مقابل داعش مبارزه کردند.

سردار شاه‌ویسی با اشاره به نقش بی‌بدیل شهید سلیمانی در نابودی تروریست‌های تکفیری داعش گفت: حاج قاسم طراحی عملیات‌های متعدد بر علیه داعش انجام داد و نتیجه آن اعلام پایان داعش در عراق و سوریه شد.

در این مراسم، از مادر گرانقدر شهید مدافع حرم استان کرمانشاه، شهید حمزه کاظمی با حضور دکتر احمدی ریاست دانشگاه، سردار شاه‌ویسی و جمعی دیگر از مسئولان تقدیر به عمل آمد.

اجرای روایتگری، پخش کلیپ و سرود با محوریت شهید سلیمانی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


شناسه : 11718450