149

برگزاری نشست بصیرتی و روشنگری با عنوان : "چ مثل چمران"

به همت ستاد فرهنگی دانشگاه رازی  نشست بصیرتی و روشنگری با عنوان: "چ مثل چمران" گرامیداشت «سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید»، با حضور جمعی از استادان دانشگاه، مدیران، کارکنان و جامعه بسیج اساتید دانشگاه‌های سراسر استان، 31 خردادماه 1402 در تالار فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر نامدار یوسف وند، رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه، ضمن خیرمقدم به میهمانان و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه شهید دکتر مصطفی چمران، در سخنانی اظهار داشت: «بسیج اساتید» باید نمادی از انسان‌هایی در تراز شهید چمران باشد کمااینکه شهید چمران خود در تراز انقلاب بود.

وی افزود: شهید چمران به ما آموخت که می‌توان راه‌های دشوار را پیمود. شهید چمران یک نابغه به تمام معنا بود؛ در زمان رژیم پهلوی برای تحصیل به آمریکا رفت و  با کسب رتبه عالی دانش آموخته شد و با وجود فراهم بودن موقعیت شغلی و رفاه اما همه آنها را رها کرد و برای حمایت از محرومین و مبارزه با ظلم به لبنان رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت تا تجربیات خود را در این عرصه بروز دهد، ایشان به عنوان وزیر دفاع و نماینده مردم تهران در اولین مجلس شورای اسلامی به خدمت پرداخت. با شروع جنگ تحمیلی ستاد جنگ‌های نامنظم را برای مقابله با یک ارتش منظم بنیان‌گذاری کرد.

دکتر یوسف وند شهید چمران را یک شخصیت تشکیلاتی و مسئولیت پذیر توصیف و بیان کرد: شهید چمران عنصر وحدت آفرین میان نیروهای مردمی و سپاه و ارتش در موقعیت بسیار حساس دوران دفاع مقدس بود.

 وی «استاد بسیجی، جهاد تبیین و امیدآفرین، اعتلای حکمرانی» را شعار روز ملی بسیج اساتید عنوان کرد و افزود: شهید چمران دارای شخصیت عرفانی، از خود گذشته و به خدا پیوسته بود. ما با این ویژگی‌ها شهید چمران را می‌شناسیم که باید برای نسل جوان تبیین شود. امیدواریم که در این مسیر قدم برداریم و با الگو قرار دادن شهید چمران در جامعه و به ویژه جامعه دانشگاهی به خوبی نقش‌آفرینی کنیم

دکتر یوسف وند در پایان از مشارکت دانشگاه‌های استان و نهادهای ذیربط در برگزاری  همایش گرامیداشت «سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید» قدردانی به عمل آورد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین جلیلیان نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: خدادوستی، خدمت‌گذاری به مردم و تواضع، شکست‌ناپذیری در برابر دشمن، مجاهدت در راه خدا و تحت تاثیر جنگ روانی دشمن قرار نگرفتن پنج ویژگی اصلی شهید چمران است و امروز همه ما باید این ویژگی‌ها را در زندگی خود مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: امروز ایران اسلامی به برکت خون شهدای والامقام همچون شهید چمران به عزت و اقتدار رسیده است. کسانی که تا دیروز صف کشیده بودند که با رژیم اسرائیل تعامل داشته باشند، امروز پشیمان شده و به سمت ایران آمده‌اند. امروز کسانی که متکی به آمریکا بودند محکوم به شکست هستند و کسانی که به ایران تکیه داشتند از جمله لبنان، یمن، سوریه و... عزتمند هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جلیلیان توجه به جهاد تبیین را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: امروز رسالت سنگینی بر دوش همه ما گذاشته شده است و باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

در ادامه دکتر حسین مظهری معاون رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه و آقای جلال منکرسی از همرزمان شهید دکتر مصطفی چمران نیز در سخنرانی‌های جداگانه، به بیان ویژگی‌های بارز شخصیتی شهید چمران و نیز بیان خاطراتی از شهید پرداختند.

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی نیز در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای مرکز کرمانشاه مستقر در سالن برگزاری همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران اظهار داشت: بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران نباید تنها به یک روز محدود باشد، بله الگوگیری از ایشان باید در همه ایام در زندگی دانشجویان و اساتید جاری و ساری باشد.

وی شهید چمران را شخصیتی بی‌نظیر با نبوغ نظامی بالا دانست و افزود: ایشان با نبوغ بسیار زیاد بسیاری از توطئه‌ها و معادلات دشمنان را بر هم زده بود. ضمن اینکه به عنوان یک نخبه علمی، علم خود را در خدمت بشریت قرار داد و خدمات بشردوستانه ایشان را نه تنها در کشور، بلکه در نقاط دیگر از جمله لبنان شاهد بودیم.

دکتر احمدی تأکید کرد: شهید چمران، انقلاب اسلامی را به صورت ویژه در دنیا تعریف و تبیین کرد و ما باید ادامه دهنده راه ایشان برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

در پایان این مراسم، از تعدادی از اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان کرمانشاه تقدیر به عمل آمد.


شناسه : 8095418